Den tyrkiske ambassade udsendte i den forgangne uge

Pressemeddelelse fra den tyrkiske ambassade i København

Den tyrkiske ambassade udsendte i den forgangne uge en pressemeddelelse vedrørende skødesituationen for danskere i Tyrkiet. 2Base understreger at dette ikke er nogen endegyldig afklaring af situationen, men i forhold til de mange rygter der har været skrevet om i medierne er denne meddelelse udsendt af de officielle kanaler.

2Base har oversat pressemeddelelsen, som oprindeligt blev udsendt på engelsk (og som er bragt under den danske version).

Med venlig hilsen,
2Base Ejendomsmægler

Pressemeddelelse angående anskaffelse af fast ejendom i Tyrkiet

Med henvisning til de seneste rapporter i nogle danske aviser, som påstår at der er en sammenhæng mellem krisen omkring tegningerne og Tyrkiets anvendelse af den nye lov omkring udlændinges ejendomsanskaffelse i Tyrkiet, vil denne ambassade gerne gøre det klart for den danske offentlighed, at der ikke er og ikke kan være nogen forbindelse mellem anvendelsen af den nye lov overfor danske statsborgere og tegninge-krisen. Sådanne påstande er helt usande og uden grundlag.

Hvad mere er, så er rygterne om at danskere ikke vil kunne købe fast ejendom i Tyrkiet heller ikke sande.

Se derfor venligst den seneste situation omkring ejendomshandel i Tyrkiet nedenfor.

Den nye lov, der regulerer ejendomsanskaffelse af udlændinge i Tyrkiet blev udfærdiget og iværksat 29. december 2005 af det tyrkiske parlament. Kort information om loven findes i sektion 1 og information om iværksættelsen af den nye lov overfor danske statsborgere findes i sektion 2.

1- Den nye lov (Lov nr. 5444) ændrer artikel 35 i landregistreringsloven, som sammen med artikel 16 og 35 i den tyrkiske forfatning sætter de legale rammer for udlændinges køb af fast ejendom af i Tyrkiet, blev indført af det tyrkiske parlament 29. december 2005 og iværksat efter at være blevet promulgeret af Præsidenten. Den nye lov bliver iværksat retroaktivt med start fra 26. juli 2005. Den nye lov har derfor taget over efter den gamle lovgivning (Lov nr. 4916), som blev annuleret 14 marts 2005, (annuleringens beslutning blev iværksat 26. juli 2005) af det tyrkiske forfatningsdomstol.

Ifølge den nye lov, artikel 35 af landets folkelov, er sammenfattet reguleret som følger:

På basis af en gensidighedsregel får statsborgere i lande, som tillader tyrkiske statsborgere at erhverve fast ejendom eller begrænsede ejendomsrettigheder for fast ejendom både legalt og i praksis, lov til at erhverve fast ejendom i Tyrkiet til brug for beboelse eller arbejde i overensstemmelse med legale forehold (f.eks. kan udlændinge ikke købe fast ejendom i militære zoner ifølge Lov nr. 2565).

Det overordnede ejendomsareal, som udlændinge har tilladelse til at erhverve ejendom eller begrænsede ejendomsrettigheder på, må ikke overstige 2.5 hektarer. Med tilladelse fra Ministerrådet kan antallet øges til 30 hektarer.

Kommercielle firmaer etableret ifølge deres landes love kan kun erhverve fast ejendom eller begrænsede ejendomsrettigheder i forbindelse med specielle love som Loven om turismens fremme, Olieloven og Loven om industrielle zoner.

Firmaer med juridiske personer, der er etableret af eller har fremmede investorer i Tyrkiet, kan under vilkår af den Fremmede Direkte Investerings Lov erhverve fast ejendom eller begrænsede ejendomsrettigheder i Tyrkiet.

Andre fremmede juridiske personer end kommercielle firmaer etableret ifølge deres landes love kan ikke erhverve fast ejendom i Tyrkiet.

Ministerrådet er kvalificeret til at bestemme de områder, hvor fremmede personer og kommcercielle firmaer ikke kan erhverve fast ejendom på bagrund af offentlighedens interesse eller sikkerhedsgrunde (som de områder der skal beskyttes på grund af deres flora and fauna, områder som har en speciel vigtighed og behøver beskyttes på grund af deres kvalifikationer i forbindelse med vanding, energi, agrikultur, mineraler, kulturel betydning) efter forslag af de relaterede offentlige institutioner. Ministerrådet er også kvalificeret til at bestemme andelen af området i hver provins, som kan sælges til udlændinge. Dette tal må ikke overstige 0.5 % af det totale område.

Forsvarsministeriet skal informere det ministerium, som kontrollerer generaldirektoratet for landregistrerings aktiviteter om de forbudte militære zoner og militære og specielle sikkerhedszoner tre måneder efter offentliggørelsen af den nye lov i den officielle Gazette. I de mellemliggende tre måneder skal direktoratet for landregistrering skaffe viden om arealernes status ved at spørge beslægtede militære institutioner før de afslutter procedurerne for registrering af land.

2- Som angivet foroven er de nye love for regulering af udlændinges erhvervelse af fast ejendom i Tyrkiet baseret på et gensidsighedsprincip. Det betyder, at danske statsborgere vil få mulighed for at købe fast ejendom i Tyrkiet under samme forhold som gælder for tyrkiske statsborgere, som ønsker at købe fast ejendom i Danmark. Generaldirektoratet for langregistrering i Tyrkiet har udstedt et circular til kontoret for landregistrering omkring implementeringen af den førnævnte lov og vedhæftet en liste over de lande med hvem Tyrkiet har gensidighed og de lande, som Tyrkiet ikke har gensidighed med. Begæringer fra borgere fra de resterende lande, inklusiv Danmark, vil være underlagt de gensidige procedurer ifølge Loven og derfor henvist til Generaldirektoratet.

Fordi tyrkiske statsborgere, som ikke har en permanent opholdstilladelse eller har boet i Danmark i en periode på mindst 5 år, kun kan købe fast ejendom med tilladelse fra det danske Justitsministerium vil en lignende procedure blive anvendt i forbindelse med danske statsborgere, der ønsker at købe fast ejendom i Tyrkiet, som resultat af det tidligere nævnte gensidighedsprincip. I sammenhæng med denne forklaring er det blevet foreslået, at danske statsborgere skal afkræves en 6 måneders gyldig opholdstilladelse eller arbejdstilladelse for at kunne erhverve den første faste ejendom. For øvrige erhvervelser kan det være påkrævet, at man har en 6 måneders opholdstilladelse eller arbejdstilladelse, samt tilladelse fra de kompetente myndigheder.

Detaljer omkring modaliteten af implementeringen forventes at blive afsluttet indenfor behørig tid.

Den Tyrkiske Ambassade i København

PRESS STATEMENT ON THE ACQUISITION OF IMMOVABLE PROPERTY IN TURKEY

With reference to the recent reports claiming that there is a correlation between the cartoons crisis and Turkey’s application of the new law on real estate acquisition in Turkey by foreigners, published in some Danish newspapers, this Embassy would like to make it clear to Danish public opinion that there is and can be no connection between the application of the new law to the Danish citizens and the cartoons crisis. Such claims are wholly untrue and baseless.

Moreover the rumours that Danes will not be able to buy real property in Turkey are also completely wrong.

Thus, please find below the latest situation about real estate acquisition in Turkey.

As is known, the new law regulating real estate acquisition in Turkey by foreigners was adopted on 29 December 2005, by the Turkish Parliament and has entered into force. You will find brief information about the said law below in Section 1 and you will also find in Section 2 information about the implementation of the new law for Danish citizens.

1- The new law (Law No: 5444) amending Article 35 of the Land Registry Law, which together with Articles 16 and 35 of the Turkish Constitution draws the legal framework for real estate acquisition by foreigners in Turkey, was adopted by the Turkish Parliament on 29 December 2005 and entered into force after being promulgated by the President. The new law will be applied retroactively, beginning from 26 July 2005. Thus, this new law has taken the place of the old legislation (Law No: 4916), which was annulled on March 14, 2005, (annulment decision entered into force on 26 July 2005) by the Turkish Constitutional Court.

According to the new law, Article 35 of the Land Registry Law is, in summary, regulated as follows:

On the basis of reciprocity rule, citizens of the countries that allow Turkish citizens to acquire immovable property or limited real rights on immovable property both legally and in practice, may acquire immovable property in Turkey, to use as residence or working place in compliance with the legal restrictions (for example foreigners can not buy real estate in the military zones according to Law No: 2565).

The overall area of real estate on which a foreigner is allowed to acquire property or limited real rights cannot exceed 2.5 hectares. However, this amount can be increased up to 30 hectares with the permission of the Council of Ministers.

Commercial companies established according to the laws of their countries, can acquire immovable property or limited real rights on immovable property only in the context of special laws like the Law on the Promotion of Tourism, Oil Law and Law on Industrial Zones.

Companies with legal personality established or participated in by foreign investors in Turkey, under the terms of the Foreign Direct Investment Law, can acquire immovable property or limited real rights in Turkey as well.

Foreign legal persons other than the commercial companies established according to the laws of their own countries, cannot acquire immovable property in Turkey.

The Council of Ministers is competent to determine the areas where foreign natural persons and commercial companies cannot acquire real estate on grounds of public interest and security reasons (such as the areas which should be protected because of their flora and fauna, areas that have a special importance and should be protected because of their qualifications regarding irrigation, energy, agriculture, mineral deposits, cultural importance) upon the proposal of the related public institutions. The Council of Ministers is also competent to determine the percentage of area in each province which could be sold to foreigners. This figure cannot exceed %0.5 of the total area of the province in question.

The Ministry of Defence should inform the Ministry which oversees the activities of the Directorate General of Land Registry, about the forbidden military zones and military and special security zones in 3 months time after the publication of the new law in the Official Gazette. During the intervening 3 months, the Directorate General of Land Registry should ascertain the status of an area by asking the related military institutions, before completing the land registry procedures.

2- As is stated above, the new law regulating the acquisition of immovable property in Turkey by foreigners foresees the principle of reciprocity; which means Danish citizens will be able to buy real property in Turkey under the same conditions applied to the Turkish citizens who would like to buy real property in Denmark. The Directorate General of Land Registry in Turkey issued a circular to the Land Registry offices about the implementation of the said law and attached to that document a list of the countries with which Turkey has reciprocity, and of the countries with which Turkey has no reciprocity. Demands by the citizens of the remaining countries, including Denmark, will be subject to reciprocal procedures according to the Law and for that purpose will be referred to the Directorate General.

Therefore, as Turkish citizens who do not have permanent residence permit or have not resided in Denmark for a period of at least 5 years can acquire real property only with the permission of the Danish Ministry of Justice, a corresponding procedure will be applied to the Danish citizens who wish to buy real property in Turkey, as a result of the above mentioned principle of reciprocity. In line with this explanation, it has been suggested that Danish citizens should be required to have a valid 6 months residence permit or a work permit for the first immovable property they acquire. For additional acquisitions, holding a 6 months residence or work permit and the permission of the competent authorities may be required.

Details of the modalities of implementation are expected to be determined in due course.

Embassy of the Republic of Turkey
Copenhagen